Bestigning af Mt. Elbrus (5642 m), Kaukasus, Rusland

11. juli - 27. juli, 2003

Side 1 2 3

klik på sidetal for valg af side

click here for English version union jack

Dag 1.

Så går det løs. Vi har sovet to nætter i godt 2000m (Hotel Wolfram) og lavet turen til Cheget (3461m) dagen i forvejen, så efter en del debat når vi frem til at vi "nøjes" med at tage kabineliften op til 3400m hvor vi så vil slå lejr. Der går en skilift videre op til 3800m, men det mener vi er for højt endnu...

Hans med fuld oppakning ved starten af kabineliften.

Vi har taget forsyninger med til 5 døgn, som dog vil kunne strækkes længere hvis det bliver påkrævet...

Klik her hvis du vil se hvad jeg havde med (udstyrsliste i PDF format).

Dag 1.

Vi kommer op i 3400m hvor vi finder en egnet teltplads. Vi tager herefter liften op til 3800m, hvor vi spiser den medbragte frokost og går rundt og studerer Barrels hytterne. Vi fortryder ikke at vi har valgt at bo i telt!

Dag 2.

Lotte vågner med en kraftig hovedpine, så vi beslutter at blive endnu en nat i 3400m. Senere på dagen får hun det heldigvis bedre og så tager vi endnu en tur op med liften til 3800m.

Lotte foran teltlejren i ca. 3400m højde. I baggrunden gemmer Elbrus toppene sig i skyerne.

Dag 3.

Vi føler os begge friske da vi vågner, så vi pakker teltet og tager med skiliften op til 3800m for sidste gang. Vi har besluttet os for at komme lidt væk fra Barrels hytterne og følger derfor et klippebånd tv (se rute på side 1) indtil vi finder en egnet teltplads i læ af klipperne.

Lotte på udkig efter en egnet teltplads omkring 3900m.

Ved godt 3900m finder vi en god teltplads, hvorefter vi tager på en akklimatiseringstur op til 4400m - lige der hvor de to markante klippebånd slutter. Da vi kommer tilbage til lejren har vi begge hovedpine, men heldigvis ikke mere end et par hovedpine-tabletter og en gang aftensmad kunne kurrere.

Lejren ved 3900m. Denne gang ses de to Elbrus toppe tydeligt.

Lejren ved 3900m set oppefra. Det er en god idé at lægge sig i læ af klipperne, da der det meste af tiden blæser en pæn/kraftig vind fra vest.

Udsigten mod syd fra lejren ved 3900m. Barrels hytterne ses nederst tv.

Panorama udsigt fra lejren ved 3900m mod syd.

Før musen over billedet for at få udpeget toppe.

Ushba's fantastiske dobbelt top badet i morgen solen.

Set fra lejr 2 ved 3900m.

Dag 4.

Vi vågner igen uden hovedpine og pakker derfor endnu engang teltet ned for at flytte det op til en plads ved 4400m som vi spottede på akklimatiseringsturen dagen i forvejen.

Hans på vej mod lejr 3 i 4400m.

Før musen over billedet for at få udpeget kendemærker og ruten.

Lotte foran Diesel hytten (4157m). Den gamle Priut11 hytte brændte for et par år siden og blev erstattet af den noget mindre Diesel hytte (60 personer). Endnu engang var vi meget glade for at vi skulle bo i telt!

Efterhånden som vi steg opad blev vinden kraftigere, og der var klart mere vind - og mindre læ i 4400m end der havde været ved 3900m. Det galt derfor om at få sat teltet ordentligt fast!

Lotte i gang med at grave ud til teltet i lejr 3.

I lejrene ved 3400m og 3900m havde vi fundet rindende vand, men den luksus var slut nu. Brænderen kom således på fast arbejde.

Hans smelter vand ved lejr 3.

Vejret var ikke det bedste mens vi var på bjerget, men til gengæld var der et stabilt vejrmønster. Typisk var der klart om natten og morgenen med lavere liggende skyer nede i Baksan dalen og i bjergkæden mod Georgien. Omkring frokost trak der så typisk skyer op til toppen af Elbrus samtidigt med at der blev dannet tåge. Denne dag var værre end de fleste da de også begyndte at sne og vi måtte således udskyde vores planlagte akklimatiseringstur til 4900m til dagen efter.

Lotte på vej ud i tågen og snevejret.